Hoe moet ik een 2 lijns matrasvlieger oplaten?

Een twee lijns matrasvlieger oplaten stelt eerlijk gezegd niet heel veel voor. Voordat je gaat beginnen rol je als eerste je lijnen uit. Om het jezelf wat makkelijker te maken is het handig om je straps of je bar achter een grondpen vast te zetten. Wanneer je je lijnen uitgerold hebt spreidt je je matrasvlieger en knoopt de lijnen vast d.m.v. een katteklauw knoop (lusknoop).Katteklauw knoop Afbeelding 1 geeft de lus weer van je uitgerolde lijn. Daarna maak je een lus zoals in afbeelding 2 en 3 wordt weergegeven. Wanneer je deze lus gemaakt hebt kun je de lijn van je matrasvlieger, door de lus halen. De lus trek je vervolgens strak achter de knoop en dit is voldoende om de vlieger aan de lijnen te houden. Vervolgens trek je de lijnen strak zodat je matrasvlieger rechtop komt te staan. Wanneer deze nu wind vangt, zul je doormiddel van een klein rukje, je vlieger de lucht in krijgen.

Hoe moet ik een 3 lijns matrasvlieger oplaten?

Een 3 lijns matrasvlieger oplaten gaat bijna op dezelfde manier als een 2 lijns matravlieger oplaten. Tevens kun je dezelfde knoop (katteklauw) gebruiken om je lijnen vast te knopen. Er is alleen 1 ding anders, de 3e lijn is een remlijn. Wanneer je de vlieger op wil laten zul je ervoor moeten zorgen dat je remlijn (middelste lijn) slap hangt. Vervolgens geef je een ruk aan je bar en de vlieger zal de lucht in gaan.

Hoe moet ik een 4 lijns matrasvlieger oplaten?

Bij een 4 lijns matrasvlieger oplaten gaat het allemaal net even wat anders. Om te beginnen met je lijnen. Ik maak altijd setjes van 2 lijnen. Altijd een remlijn en een stuurlijn per winder.  Maar dit is maar net wat je zelf het makkelijks vindt. Wanneer je je lijnen hebt uitgerold, knoop je je lijnen vast op de manier in de bovenstaande afbeelding. Ook hier is het handig om je handles achter een grondpin te zetten. Ik zet meestal mn remlijnen achter de pin. Mocht het gebeuren dat de vlieger windt vangt wanneer jij terugloopt naar je handles, dan zorgen de strakgetrokken remlijnen er wel een beetje voor dat de matrasvlieger aan de grond blijft. Nu komt het oplaten, dit gaat net even anders dan de twee en drie lijns vliegers. Je zorgt er nu voor dat je je stuurlijnen strak trekt (de bovenste lijnen) en laat de remlijnen losjes. (de onderste lijnen). Wanneer de vlieger wat wind vangt kun je een kleine ruk geven en je hebt je matrasvlieger in de lucht.

Ik hoop dat jullie wat aan mn tips hebben gehad. Mocht je nog vragen hebben over het oplaten van je matrasvlieger of mocht je zelf een tip hebben voor mij 😉 dan hoor ik het graag!  Succes met vliegeren!